image

وبلاگ

تجربه و دانش، پشتوانه ماست

چاپ فلکسو

چاپ فلکسو از اصلی‌ترین فرآیندهای چاپ است که اغلب در بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. با چاپ فلکسو انواع ظروف چین‌دار، کارتن‌های تاشو، کیسه‌های چندلایه ، پاکت‌های کاغذی، کیسه‌های پلاستیکی، کارتن‌ها و ظروف انواع نوشیدنی‌ها مانند شیر و..  لیوان‌ها و ظروف یک‌بار مصرف، برچسب‌ها، انواع نوار چسب، پاکت‌های نامه، روزنامه‌ها و روکش‌های آبنبات و مواد غذایی را چاپ و تهییه می‌کنند.

نگاه کلی به فرایند چاپ فلکسو

در روند معمولی چاپ فلکسو ورقه ی کلیشه روی یک غلتک در ماشین چاپ قرار میگیرد، طرح مورد نظر که روی کلیشه با ضخامت مورد نظر(با توجه به جنس کالای چاپ متغیر می‌باشد) برجسته شده است به مرحله بعدی می‌رود که هر بخش از ماشین چاپ مختص به یک رنگ مشخص از ۴ رنگ اصلی میباشد. مانند  چاپ هایی که حک میشوند و لیتوگرافی، طیف مختلفی از رنگ ها و سایه ها به صورت روی هم قرار گرفتن ۴ رنگ اصلی بوجود می‌آیند که این چهار رنگ عبارتند از : قرمز ، ابی ، زرد و مشکی (CMYK).

 

عملیات اصلی در فراَیند در چاپ فلکسو (کلیشه ژلاتین) عبارتند از :

- اماده سازی طرح

- ساخت کلیشه

- چاپ

- اتمام کار

درتصویر زیر نموداری از روند چاپ فلکسو نشان داده شده است.

 

فرآیند چاپ فلکسو 

اماده سازی طرح

اماده سازی طرح با دوربین های معمولی و یا کپی و طرح های دیجیتالی با درخواست مورد نظر مشتری شروع میشود،طرح ها یا با دوربین و یا با اسکن و کامپیوتر ها برای چاپ اماده میشوند. در طرح هایی که با دوربین گرفته میشود اجزای طرح به صورت دستی جا به جا شده و روی ایک صفحه قرار میگیرند.

اما زمانی که از یک طرح دیجیتالی وکامپیوتری استفاده میشود بوسیله کامپیوتر ها و نرم افزار های مخصوص طرح‌ به صورت دلخواه مونتاژ میشود.

ساخت کلیشه ژلاتین چاپ فلکسو

در چاپ فلکسو و حک کردن (letterpress )، کلیشه‌ها از تکنولوژی مشابه برای آماده سازی صفحه‌های مورد نظر استفاده می‌شود.

در هر دو تکنولوژی از کلیشه هایی که طرح‌مورد نظر روی انها برجسته شده است استفاده می‌شود که در زمان چاپ فقط قسمت برجسته با جوهر و سطحی که برای چاپ اماده شده است تماس پیدا می‌کند. صفحه‌های کلیشه در چاپ فلکسو از مواد قابل انعطافی تهیه می‌شوند مانند پلاستیک ، لاستیک  و یا مواد شیمیایی که به اشعه های فرا بنفش حساس می‌باشند (ژلاتین) و این به این دلیل است که کلیشه بتواند در مرحله ی بعد روی یک سیلندر یا غلتک قرار بگیرد تا وارد جوهر شود.

 

انواع ماشین های چاپ کلیشه

۵ نوع ماشین چاپ برای چاپ فلکسو وجود دارد، ماشین چاپ کومه ای ،ماشین چاپ سیلندر مرکزی (CIC) ، چاپ در خط ، واحد روزنامه ای، و واحد های  ۴ - ۵ - ۶ رنگ اختصاصی .تمام ۵ نوع از یک سیلندر برای کلیشه و یک سیلندر اندازه گیری که جوهر را روی کلیشه قرار میدهد و یک قالب جوهر تشکیل شده اند.بعضی از دستگاه‌ها سیلندر سومی هم به عنوان مخزنو یا دکتر بلید (doctor blade) در نظر می‌گیرند.

جوهر های چاپ فلکسو

جوهر های چاپ فلکسو شباهت بسیار زیادی به جوهر های حکاکی(گراور) دارند از این نظر که بسیار سریع خشک می‌شوند و ویسکوزیته پایینی دارند .جوهرها طوری طراحی شده‌اند تا روی اجناس غیر قابل جذب بنشینند و زمانی که حلال از روی انها پاک شد روی لایه مورد نظر اثبات شوند.

حلال ها بوسیله ی گرما از بین میروند مگر اینکه از جوهر های وابسته به اشعه ی ماورا بنفش استفاده شده باشد.

Posted on May 23, 2017